Salam
kpd para ibu ayah semua.
Mungkin
ramai tertanya-tanya apa bezanya Seminar
Syoknya Belajar Dengan Kuasa EQ atau boleh disingkatkan menjadi SSBEQ dengan seminar atau kem motvasi
yang lain?
Sekadar
utk berkongsi sedikit maklumat semoga dapat membantu tn/pn membuat keputusan
terbaik utk anak-anak tersayang.
PERTAMANYA, SSBEQ tidak memfokus kpd
pencapaian akademik semata-mata. Iaitu bagaimana utk skor A dlm subjek-subjek
yg dipelajari. Tetapi SSBEQ berusaha menimbulkan rasa mahu dan seronok utk
menuntut ilmu. Ia sangat berbeza di antara belajar utk skor A dgn menuntut
ilmu.
Pengalaman
saya mengendalikan kem dan seminar utk pelajar sejak 1995, ternyata majoriti pelajar
akan memilih utk tidak mahu ke sekolah jika mereka diberi kebebasan utk
memilih. Itu adalah normal. Apa yang seronok di sekolah? Hampir tiada selain bersama
dengan kawan-kawan.
Namun,
apabila dikongsikan dgn penuh terbuka dalam nada dan bahasa yang mereka gemari,
betapa dengan ilmu akan menjadikan mereka bernilai pada satu masa nanti,
perspektif mereka sedikit teranjak. Berapa ramai yang ke sekolah tetapi
akhirnya umpama tiada nilai? Salah sekolahkah? Atau salah ibubapakah? Di manakah
silapnya? Silapnya ialah mereka ke sekolah
tetapi ‘hadir ke sekolah’ itu tidak menambah ilmu dalam diri mereka. Inilah yg
menjadikan mereka di hujungnya umpama hampas yang tidak bernilai.
Adab
dalam menuntut ilmu yg akan menjadikan anak-anak kita yg ke sekolah akan
dilimpahi dgn sinar cahaya keberkatan ilmu itu sendiri. Belajar tanpa adab
adalah sia-sia. Ilmu yg dipelajari tidak menyalakan pelita dalam diri
sebaliknya memadamnya. Kelam pada wajah, hati, tuturkata dan perilaku. Bukankah
itu yang banyak terjadi. Anak murid boleh memaki guru, merosakkan harta benda
sekolah, membuli rakan sesekolah, menipu dan bersuara tinggi dengan ibubapa,
tidak bersalah meninggalkan solat dan macam-macam lagi.
Kajian
kami terhadap lebih 500 pelajar Melayu muslim yg menyertai kem cuti sekolah
hujung tahun 2011, lebih 49% daripada mereka culas (main-main) dalam solat.
Subhanallah. Di mana kita sebagai ibubapa mereka? Ironinya ramai ibubapa tidak
sedar keadaan ini lantaran fokus yg terlalu terarah kpd pencapaian akademik
semata-mata.
KEDUA, SSBEQ sedikit berbeza kerana pendekatannya
adalah diskusi interaktif dan perkongsian. Bukannya ceramah motivasi yang stereotype. Bermakna wujud interaksi dua
hala yg segar di antara saya sbg motivator dengan anak-anak tn/pn. Itulah sebabnya
jumlah peserta dihadkan dalam seminar ini. Saya biasa mengendalikan ceramah
motivasi di sekolah-sekolah seluruh negara yg dalam satu-satu masa melibat di antara
200-700 pelajar. Cuba tn/pn bayangkan anak-anak tn/pn merupakan peserta yg ke
200 atau 700 yg duduknya di belakang sekali, berapa peratus yg dia dapat drpd
ceramah yg saya sampaikan? Ya betul mungkin ada tetapi impaknya bagaimana?
Dalam
SSBEQ kami mengutamakan kualiti berbanding kuantiti. Memang benar jumlah yang
ramai menyedapkan mata memandang tambahan pula yurannya bukanlah murah. Tetapi sejauh
mana ia benar-benar memberi manfaat kepada peserta dan ibubapa yg bersusah
payah? Saya mengharapkan keberkatan dalam setiap cupak rezeki yang saya cari
dan saya rasanya tn/pn juga begitu.
Saya
akan berkongsi, bercerita dan mendengar luahan hati budi mereka. Mereka sudah
jemu mendengar, di rumah, di sekolah, di tv dan di dalam seminar motivasi. Asyik-asyik
mereka yang kena dengar. Jemu, muak dan membosankan. Inilah punca mereka mudah
melenting dan melawan. Semuanya masuk tanpa ada saluran keluar. Tersumbat!
Tertekan dan akhirnya Booom! Jika itu berlaku ia mungkin sudah terlambat utk
kita bertindak. Seorang bapa pernah bercerita dgn saya tentang kisah sedih
anaknya yg meninggal dunia dalam bilik tidur akibat tekanan yg melampau. “Kalaulah saya dengar luahan dia dari awal,
mungkin dia tidak sesengsara itu..” itulah luahannya kepada saya.
Pengalaman saya mengendalikan kem-kem remaja, bagaimana mereka mudah mesra
dengan saya yg mereka panggil Abg. E ialah kerana saya sentiasa membuka ruang
utk mereka bersuara. Dan yang penting saya dengar. Di sekolah mereka kerap juga
bersuara tetapi jarang sekali didengar. Di rumah? Hanya tn/pn sbg ibubapa mereka
yang lebih tahu. Mungkin ini peluang terbaik utk anak-anak tn/pn meluahkan apa
yang terbuku dalam benak hati dan fikiran mereka selama ini. Sama-sama kita
nantikan.
KETIGA, perbezaan di antara SSBEQ dengan program-program
lain ialah kami di AsasInsan telah menyusun pelbagai program sepanjang tahun yang
berfungsi sebagai sistem susulan selepas seminar. Seminar GempurEXAM!; Persediaan
Psikologi Peperiksaan (GEX!), Seminar Bijak Cuti (SBC) dan Kem Kembara Ibadah
Dan Jatidiri Remaja (I’BAD Camp). Semuanya ditawarkan pada kadar diskaun kpd
anak-anak tn/pn yg telah menyertai SSBEQ.
GEX! diadakan sebulan sebelum
peperiksaan besar spt PMR & SPM yg mendedahkan teknik berkesan menghadapi
fobia exam. SBC pula mendedahkan teknik unik belajar dalam masa cuti sekolah
tanpa sedikitpun mengganggu aktiviti cuti sekolah spt mandi sungai di kampung.
Sementara itu, I’BAD Camp adalah program camping
tahunan yg kami anjurkan dgn kerjasama masjid-masjid yg menfokuskn kpd aspek pengukuhan
ibadah dan jatidiri sbg remaja muslim. Lengkap bukan? Saya tahu menggalas tugas
sbg ibubapa bukanlah mudah dan kita perlukan dokongan orang lain agar amanah
ini benar-benar terlaksana. Belum habis lagi, kami juga ada menganjurkan
Bengkel Kenali Anak (BKA) khas utk ibubapa.
Harapnya
dengan tulisan ini dapat memberi sedikit pencerahan tentang Seminar Syoknya Belajar Dengan Kuasa EQ
(SSBEQ). Semoga ada manfaat. InsyaAllah.
Terima
kasih. Wallahu a’lam
M. K. FUAD HJ. CHE AB. RAZAK
Perunding Utama
AsasInsan Resources &
Training
No comments:
Post a Comment