Pages

Thursday, June 24, 2010

Apa Ada Dalam Kotak?

Apa ada dalam kotak? Itulah soalan yang rasanya lebih 10 kali saya tanya kepada para peserta dalam Kursus Effective Leadership for Senior Allied Health Managers di Institut Pengurusan Kesihatan, Bangsar pada 16 Jun lepas.

Macam-macam jawapan (tekaan) yang saya terima. Ada yang logik dan ada juga yang memerlukan tahap fikiran tinggi untuk menafsirkannya.

Sebelum program tamat, saya akhirnya mendedahkan apa yang terkandung di dalam kotak tersebut. Saya tak pasti samada para peserta itu hari ‘terperanjat’ atau tidak dengan ‘benda’ dalam kotak yang saya tunjukkan. Cuma yang pasti ‘benda’ tersebut sangat luar biasa dan magis. Boleh mengubah apa saja yang kita mahu. Termasuklah melihat dan menentukan masa depan.

Buktinya, dua orang yang volunteer utk berkongsi cerita masa depan sblm program tamat itu hari jelas sekali menunjukkan magiknya benda dalam kota tersebut. Yang seorang bakal memperoleh RM20 ribu sebulan dan yang seorang lagi akan dapat kumpul lebih kurang RM200 ribu selepas lima tahun dari tarikh 17 Jun 2010. Bagaimana mereka boleh melakukannya dengan hanya bergaji lebih kurang RM3000 sebulan? Hanya dengan menggunakan benda dalam kotak itu.

Samada Lim dan Kamil (maaf klu tersilap nama) betul-betul dpt apa yang mereka katakan, kita tunggu 16 Jun 2015! Sesiapa yang sanggup tunggu, tunggu.

Dalam kehidupan kita sebagai pekerja, satu perkara yang mesti kita faham iaitu kita berkerja untuk membina kehidupan dan masa depan. Jika bekerja untuk cari duit atau buat kerja untuk orang lain, kita tidak akan bahagia kerana tidak pernah dan tidak akan gembira dengan apa yang kita lakukan.

Tempoh hari saya katakan bahawa pendapatan boleh bertambah dengan hanya membaca buku beberapa minit sehari. Ia hanya akan terbukti betul jika kita bekerja untuk membina kehidupan dan masa depan. 


Jika kita bekerja sekadar untuk membolehkan kita cucuk dinding dan keluar duit hujung bulan maka, anda masih belum kenal diri anda dan anda masih belum menggunakan potensi diri anda yang sebenar. Jadi, tunggu apa lagi, berusahalah untuk lebih kenal diri anda hari ini!

Pimpinlah diri kita agar kita mampu memimpin!

No comments:

Post a Comment