Pages

Tuesday, April 27, 2010

Ada hargakah air liur?


Bukan mudah untuk menjadi seorang motivator. Satu hari anak saya pernah memberitahu kononnya seorang ustaz di sekolah agama memberitahunya “pekerjaan bapa awak (saya) hanya jual air liur”.

Ya memang betul saya perlukan air liur untuk melancarkan bicara. Adakala sehingga tersembur-sembur air liur bersungguh-sungguh hendak menjelaskan sesuatu perkara atau maksud di dalam benak minda.

Itu sebab saya sering membawa air mineral apabila dijemput memberi ceramah kerana sudah banyak kali ada penganjur tidak menyediakan air kosong untuk saya teguk. Mungkin mereka fikir mereka sudah bayar ‘air liur’ saya jadi apa perlunya disediakan lagi air yang lain.


Tetapi air liur sahaja tanpa ilmu tidak membawa sebarang nilai. Samalah juga dengan air liur ustaz itu. Jika dia gagal mendidik anak-anak didiknya dengan ilmu agama sebaiknya maka air liurnya juga tidak bernilai bahkan sia-sia. Begitulah juga saya.

Banyak pihak yang sanggup membayar puluhan ribu ringgit untuk air liur orang lain seperti selebriti mendendangkan beberapa buah lagu buat halwa telinga beberapa minit.

Seorang rakan saya juga buat bisnes jutaan ringgit dengan 2 air liur. Air liur burung walit dan air liurnya sendiri. Burung walit membina sarang untuk bertelur dengan air liur dan nilai jualan sarang burung walit mencecah puluhan ribu ringgit satu kilogram.


Rakan saya ini menggunakan air liurnya pula untuk mengajak, menjelas dan memberi motivasi kepada ramai orang khususnya bumiputera untuk merebut peluang bisnes yang jarang orang kita ceburi ini. Nak tahu lebih lanjut klik di sini.

Ia kelihatan mudah, bercakap. Bukanlah dinamakan motivator kalau dia tidak boleh bercakap atau gugup sewaktu bercakap. Anda boleh menjadi motivator walaupun tiada tangan dan kaki tetapi anda tetap perlu bercakap. Klik di sini.

Tetapi kita sering terlupa merungkai banyak perkara sebelum seseorang motivator mula bercakap. Ilmu, pengalaman, keyakinan, teknik, skil, tenaga (fitness), imej, motivasi diri (conviction) dan persediaan. Inilah yang menjadikan seorang motivator motivator.


Kesimpulannya, kita buatlah yang terbaik sebagai diri kita. Jangan khayal persoalkan hak orang lain. Setiap kita mempunyai kekuatan dan kelebihan tersendiri. Cari ia sekarang dan gunakan ia seoptima mungkin. Anda pasti HEBAT.

Buat sahabat-sahabat motivator yang lain, apapun yang kita bicarakan seboleh mungkin ‘ibda’ bi nafsik’, kata orang Arab. Ada amanah dakwah dalam tugasan kita. Berapapun bayaran yang kita kenakan, sentiasalah ingat kita tetap akan dipersoalkan kelak.

Wallahu a’lam

No comments:

Post a Comment