Pages

Wednesday, April 28, 2010

7 Langkah Membina Tabiat Baru

Bosan dengan diri anda kerana asyik melakukan benda yang sama, kurang perkembangan diri dan merasakan anda hanya duduk di takuk lama tanpa ada perubahan yang nyata. Mungkin anda perlu memulakan 1 tabiat baru hari ini. Cuba fikirkan sejenak, tabiat apa yang jika anda lakukan anda rasa anda akan jadi hebat dan ia masih belum menjadi tabiat anda? Sekarang ikuti 7 langkah berikut yang saya petik daripada sumber bacaan saya dan telah saya amalkan sendiri. Mungkin ia juga sesuai untuk anda… Selamat mencuba.


1. Ambil tanggungjawab penuh terhadap hidup anda. Anda sahajalah yang bertanggungjawab ke atas kejayaan anda bukannya orang lain, bukan keadaan, bukan seorang motivator atau sesiapapun.

2. Buat perancangan rapi untuk menentukan halatuju dan tujuan hidup anda. Seboleh-bolehnya tulis matlamat dan perancangan anda agar ia boleh diulang baca. Maklumlah kita inikan mudah lupa.

3. Untuk capai matlamat anda, gunakan motivasi untuk merangsang anda memulakan tindakan. Tapi yang jauh lebih penting, selalu bertanya kepada diri anda, untuk mencapai matlamat tersebut, tabiat (kebiasaan) baru apa yang harus saya miliki? Dan tabiat lama apakah yang harus saya buang? Jadi ubahlah tabiat bekerja anda bahkan jika perlu, ubahlah tabiat hidup anda untuk disesuaikan dengan matlamat yang hendak anda capai.



4. Ketika memulakan tabiat baru, lakukan tabiat tersebut dengan fokus dan cari perkara yang anda sukai dari tabiat tersebut.

5. Jika anda telah memutuskan tabiat apa yang hendak dimulakan atau ditinggalkan, tetapkan masanya dan apabila masanya tiba lakukan terus tanpa perlu difikir-fikirkan lagi, bak kata orang putih “Just do it!”.

6. Tabiat baru yang anda lakukan atau tabiat lama yang anda tinggalkan perlu sampai kepada tahap ia berlaku secara automatik. Selagi belum jadi automatik ia belum lagi menjadi tabiat anda. Jadi sewaktu melakukan tabiat baru tersebut, bayangkan dan lakukannya seolah-olah ia telah lama menjadi tabiat anda. Contohnya, jika anda mula membaca satu muka surat buku hari ini sebagai memulakan tabiat baru membaca buku setiap hari, sewaktu membaca bayangkan itu adalah buku yang ke 100 telah anda baca.



7. Tabiat terbit dari minda bawah sedar. Sebagai contoh, gosok gigi. Adakah setiap pagi apabila anda hendak menggosok gigi anda akan cakap “aku nak gosok gigi.” Tidak bukan? Ia berlaku dengan sendiri tanpa perlu anda katakan hendak melakukannya. Jadi inilah yang dikatakan tabiat. Jika tabiat hebat yang kita serap dalam minda bawah sedar kita maka perkara hebatlah yang kita lakukan dan hasilkan dan begitu jugalah sebaliknya.

Jom mulakan 1 tabiat hebat yang baru hari ini. Jangan jemu mencuba….

No comments:

Post a Comment