Pages

Tuesday, September 8, 2009

52 Aura Ramadhan


Isteri saya sering mengingatkan saya setiap kali tiba waktu ‘lunch’ agar tidak lupa makan tengahari. Dia akan call atau sms. Pernah juga beberapa kali dia datang ke pejabat saya bersama makanan tengahari untuk saya yang telah ‘ditapaunya’.

Benar, saya memang agak liat makan tengahari. Maka tidak hairanlah semua orang yang mungkin ‘sayang’ pada saya pernah berleter pasal topik ini termasuklah bos saya dahulu sewaktu saya bekerja makan gaji.

Bahkan, telah banyak kali saya mengadakan mesyuarat dengan staf sehingga terlajak waktu ‘lunch’. Tapi staf saya semuanya baik-baik, mereka senyap sahaja tanpa banyak bicara walaupun saya tahu perut masing-masing dah berkeroncong.

Saya prafrasakan semula maksud saya di atas, “asyik buat kerja sehingga terlupa makan”.

Jadi, dalam bulan puasa ini saya selesa sedikit sebab tiada siapa yang nak interrupt saya apabila tiba waktu ‘lunch’. Kalau adapun cerita pasal benda lain.

Itulah hikmah bulan mulia ini. Walaupun kita diuji dengan ibadah puasa, tetapi pada masa sama Allah beri kita satu kekuatan luar biasa.

Jika hari-hari biasa kita perlu bersarapan pagi, kadang-kadang terambil masa kerja beberapa minit. Apabila tiba tengahari kena pula makan tengahari, kadang-kadang terpaksa keluar awal sebab nak redah traffic jam semata-mata nak ke gerai makan favorite kita. Kalau tak makan atau terlupa makan badan akan terasa lemah, gastrik, sakit, pening dan macam-macam lagi. Tapi dalam bulan penuh maghfirah ini, kita boleh buat kerja macam biasa hatta lebih kuat dan lebih baik.

Tidak perlu makan, yang perlu hanya sedikit waktu senggang untuk rehat dan bertadarus Quran. Wah! Memang hebat.

Maka saya fikir, kita sebagai umat Melayu Islam di negara ini sepatutnya kita telah lama menjadi kaum terhebat dan terelit di sini kerana kita kerja kuat, ibadah kuat, makan dan rehat kurang daripada orang lain.

Jika kita telah merdeka 52 tahun ini bermakna secara kasarnya kita telah melalui dan menyerap kekuatan 52 kali bulan hebat bernama Ramadhan Kareem. Kita hebat sepatutnya.

Tapi… pada pandangan tuan-tuan, berapa banyak aura Ramadhan yang telah kita serap setakat ini?

No comments:

Post a Comment