Pages

Wednesday, August 19, 2009

Ramadhan, Gembira atau Takut?


Allahu Akbar! Ramadhan datang lagi. Gembira atau takut? Yang mana satu perasaan anda?

Gembira kerana muslim sejati yang hatinya dekat dengan Allah swt pasti sedar bahawa Ramadhan tidak datang dengan tangan kosong. Ia datang umpama hadiah dari Allah swt untuk direbut oleh kita. Yang hebatnya, hadiah ini cukup untuk semua dan ia tidak terhad seperti hadiah tempat pertama atau kedua peraduan yang kita menangi di alam dunia ini. Allah swt beri kita kebebasan untuk ambil seberapa banyak yang kita mahu dan mampu. Ambillah. Inilah sebabnya kita gembira apabila Ramadhan tiba.

Takut? Kerana kita bimbang tidak terambil hadiah yang sangat istimewa ini lantaran tertipu dengan keasyikan hadiah dunia. Masih meneruskan apa yang kita lakukan seperti biasa tanpa melakukan sedikit pun ‘adjustment’ dalam aktiviti harian kita agar ada ruang untuk merebut hadiah dari Allah swt yang datang setahun sekali ini. Takut, takut andainya Ramadhan ini kita terlepas lantaran kecuaian dan ia pula Ramadhan yang terakhir.

Allahu akbar! Hidup kita kini berbeza. Ramadhan datang dan ramai daripada kita ada yang gembira dan ada juga yang takut.

Gembira kerana ini tandanya puasa dah tiba dan hari raya tinggal sebulan lagi. Masa untuk makan sepuasnya. Tanda ramai yang gembira lihat sahajalah iklan-iklan di sekeliling kita. “Buffet istimewa Ramadhan” boleh kita lihat di mana-mana sahaja. MasyaAllah, apa sudah jadi. Sejak bila Rasulullah saw mengajar kita Ramadhan adalah bulan untuk makan yang istimewa-istimewa?

Takut? Kerana kita terpaksa berlapar dan pada masa sama kena juga kerja untuk cari duit sebab banyak yang perlu dibelajakan.

Sama-sama kita fikir, yang mana satu kita… Semoga Ramadhan kali ini memberi makna hidup yang besar kepada kita semua. InsyaAllah. Ahlan Ya Ramadhan.

1 comment:

  1. Alhamdulillah Ramadhan datang lagi dgn rahmat dan maghfirah

    ReplyDelete