Pages

Tuesday, August 11, 2009

Cikgu vs. CEO?






“Kepada Pn. Nurhazreen & En. Ateh. Terima kasih kerana mengunjungi sekolah kami. Banyak maklumat yang dapat diperolehi pada hari ini. I Love U!”. Demikian coretan tangan ringkas, yang saya kira ikhlas, daripada Cikgu Alizah dari SMK Munshi Abdullah, Melaka kepada 2 orang jurulatih AsasInsan dalam program latihan singkat KLIMAK; Klinik Motivasi Peningkatan Kualiti Kerja pada 8 Ogos 2009 yang lalu.

Saya sentiasa menganggap respon daripada peserta-peserta program sebagai tanda penghargaan daripada mereka. Kerana mereka sudi meluangkan waktu untuk berfikir sejenak tentang apa yang telah mereka alami dalam program, dan kemudian menyatakan sesuatu. Soal ia berbentuk pujian, komen atau kutukan, itu sekadar perspektif. Yang penting bagaimana saya melihat, menilai dan memanfaatkan respon-respon tersebut.

Bukan tugas mudah untuk mengendalikan program pembangunan insan untuk golongan hebat yang tugasnya ialah membangunkan manusia. Hari-hari mereka bergelumang dengan manusia. Mereka sangat arif soal manusia. Mereka mengajar, mendidik, melatih, membimbing dan memotivasikan manusia, setiap hari. Jika dia kini berusia 50 tahun cuba bayangkan berapa ramai manusia yang telah ‘dibangunkannya’.

Itulah sebabnya tugas sebagai guru sememangnya hebat. Namun, kenapa ada guru yang malu mengaku sebagai guru? Jika betul profesyen perguruan hebat, kenapa tidak ramai guru lelaki? Pengalaman saya mengendalikan pelbagai program di sekolah-sekolah seluruh negara, secara rawak, daripada 10 sekolah yang saya kunjungi mungkin 7 sekolah CEOnya dipanggil “Puan Pengetua”. Mana pergi lelaki? Adakah guru hanya sesuai untuk kaum Hawa rentetan naluri keibuannya?

Cabaran profesyen perguruan kini sangat hebat jika dibandingkan dengan 15-20 tahun yang lepas. Jika seorang guru tidak cukup arif dengan cabaran sebenar yang didepaninya dia pasti gagal menjadi ‘guru’ hari ini. Tugas guru hari ini bukan lagi mengajar. Guru yang mengajar hari ini tidak lagi relevan. Jika dulu-dulu orang mesti cari guru untuk menjadi ‘tahu’, kini guru tidak diperlukan lagi! Bahkan hari ini, dalam banyak keadaan murid-murid ramai yang lebih ‘tahu’ daripada guru.

Apakah sebenarnya yang saya maksudkan? Bolehkah saudara, sebagai seorang guru, menerima kenyataan saya ini?

Cuba buat perbandingan berikut. Ustaz yang mengajar Pendidikan Islam dengan Cikgu Matematik yang mendidik pelajarnya dengan pendidikan Islam. Rasa-rasanya siapa guru yang sebenar?

Saya melihat cabaran guru hari ini bukan lagi berlingkar sekitar isu kebuta-hurufan iaitu memastikan pelajarnya pandai membaca. mengira dan menulis. Tetapi tugas utama guru ialah membangunkan jiwa dan minda pelajarnya agar kekal berjatidiri, bermaruah dan bertamadun. Sekarang ramai anak-anak muda kita belajar bahkan skor A subjek Pendidikan Islam sebagai contoh, tetapi mereka hidup seperti tidak beragama. Lihat sahaja Solat,… bersambung

No comments:

Post a Comment