Pages

Sunday, July 12, 2009

Jika 10 bilion, kenapa kita tak hebat?











Allah menjadikan manusia dgn sebaik-baik kejadian. Akal yg saiznya hanya sebesar dua genggaman tetapi mampu memberi "kemampuan" kpd pemiliknya utk merubah hutan belantara menjd kota, bulan tempat disinggahi dan menjadikan dunia spt apa yg kita lihat hari ini.
Kenapa?
Kerana dlm organ yg bernama akal itu terkndung lebih 10 bilion sel otak yg mnjdkan manusia mampu berfikir. Fikir buruk baik, kesan akibat dari apa yg dilakukannya.
Maka, kita tiada hak utk mengatakan diri kita tidak hebat, tidak pandai, tidak cerdik atau sebarang 'kekurangan' krn kita semua miliki potensi akal yg sama. Bedanya hanya samada kita sedar atau tidak. Klu pun sedar adakah kita telah benar-benar menggunakan potensi ini.
Anda berada di MRSM. Prima facinya (meminjam istilah undang2) anda adalah yg terbaik. Ribuan yg mohon hanya anda yg berjaya menempatkan diri di sini. Maka anda tidak punya alasan utk berkata "aku tidak pandai". Itu antara peringatan sy kepada 300 adik-adik di MRSM Pontian semalam dlm program
Motivasi Kemahiran Belajar iMAge (ikut-macam-genius) - Kaedah Urus Masa 4Flex dan Kaedah Ulangkaji Berkesan B20.
Jika pelajar di sekolah harian berhadapan dgn 1001 cabaran dalaman dan luaran utk capai kejayaan dlm belajar, anda di MRSM mungkin tidak sesukar mereka kerana segalanya telah tersedia. Tetapi adakalanya jika segala sering tersedia kita sering pula terlupa utk bersyukur.
Harapan sy pada adik-adik MRSM Pontian, buatlah yg terbaik dan jdkanlah kami semua (ibu, ayah, cikgu, orang Melayu) bangga dengan kehebatan kalian. Buktikan!!! Buat adik kelas 105 yg mengutus ucapan terima kasih buat sy slps progrm smlm, TAHNIAH & Terima Kasih, anda HEBAT. Tidak lupa ucapan setinggi terima kasih dan tahniah kpd Cikgu Mohamad Fardi yg berjaya 'membahagikan' dirinya kpd beberapa 'bahagian' semalam demi memastikan semua program yg dirancang berjalan dgn lancar. Semoga Allah merahmati dan memberkati segala usaha kita yg dilakukan ikhlas keranaNya. Dengan izinNya, kita jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment