Pages

Monday, July 6, 2009

Terimalah tanpa syarat...




Alhamdulillah stlh bbrp kali tertangguh sejak 2008, akhirnya Kem I'Bad SMK Taman Desa, Country Homes, Rawang dapat juga dilaksanakan, dgn jayanya. Tahniah kpd barisan guru-guru terutamanya Guru Kaunseling Kak Ziha yg tdk jemu2 berusaha mengharungi sgl rintangan utk memastikan program ini berjaya. Penat lelah kalian berbaloi dan yg pasti ganjaran pahala di sisi Allah swt menanti jika segalanya dimulakan dgn keikhlasan.
Tahniah dan 'tabik istimewa' buat 67 adik-adik dari keluarga Seri Kaktus Reflesia, Seri Morning Glory, Seri Lily, Seri Teratai, Seri Sakura dan yg unik Seri T Ayam. Anda semua HEBAATTT. Terus terang sy katakan pd awal ketibaan kalian perasaan ragu-ragu hinggap di hati utk berhadapan dgn 67 orang hero dan heroin dari SMK TDCH ini walaupun sy berpengalaman mengendalikan program lebih 10 tahun. Kenapa?
Perspektif. Itulah jwpnnya. Mahukah mereka dgr cakap sy? Bolekah mereka ikut progrm yg tlh disusun? Mudahkah nk mengatur mereka? dan bermacam-macam lagi. Namun, semua itu terjawab dgn satu langkah minda yg mudah, "terima mereka tanpa syarat."
Kita sering meletakkan pra-syarat dlm memulakan hubungan sesama manusia. Kita mahu orang terima kita atau dgr apa yg kita katakan dan kita meletakkan pelbagai syarat sebelum itu. Semua mesti diam, semua mesti dengar, semua mesti berdisiplin, semua mesti hormat dan bermacam-macam lagi.
Kita suka letak pelbagai syarat dan jika mereka gagal 'patuhi' syarat-syarat tersebut kita hukum pula mereka sebagai biadap, kurang sopan, kurang ajar, sombong dan sebagainya. Sy petik tulisan Dale Carnegie mengenai prinsip dlm hubungan kemanusiaan, "Prinsp pertama ialah jangan mengkritik, menghukum atau merungut dalam memulakan hubungan." "Tuhan sendiri tidak akan mengadili manusia sehingga pada saat yang terakhir."
Dalam membina hubungan kemanusiaan yang baik, kita perlu melakukan semua perkara yg kita syaratkan itu terlebih dahulu trhdp orang lain sebelum org lain boleh menerima kita. Kita perlu terima orang lain tanpa syarat terlebih dahulu. Jika mereka bising, kita mulakan secara bising. Kalau mereka sombong, kita mulakan secara sombong. Kalau mereka pasif, kita mulakan dgn cara pasif. Bagaimana caranya? Itu kita kenalah berguru.
Buat 67 org adik-adik SMK TDCH, semoga kalian berjaya dalam pelajaran dan kehidupan. Perjalanan masih jauh dan rintangan sangat hebat menanti anda. Maka, setiap hari berusahalah menjadi insan yang HEBAT dan ingat apa-apa pun Solat First!. Teruja utk bertemu kalian dgn "wajah dan jiwa baru".

No comments:

Post a Comment