Pages

Friday, July 24, 2009

Bengkel Aku Tak Takut Matematik!


Berdasarkan pengalaman dan pengamatan saya dlm mengendalikan seminar motivasi utk pelajar sekolah sejak 10 tahun lepas, majoriti anak-anak orang kita (pelajar Melayu) tak minat subjek matematik. Bila ditanya kenapa, rata-rata menjawab "SUSAH". Mungkin mereka anggap SUSAH kerana matematik melibatkan pengiraan dan formula. Cara belajarnya pun berbeza, tak boleh membaca tetapi kena buat latihan. Mungkin orang kita secara genetiknya sukar mengira agaknya. Ironinya, subjek kedua yang kurang popular di kalangan anak-anak orang kita ialah Sejarah. Sedangkan, cara belajar sejarah tidak libatkan mengira cuma baca sahaja. Begitupun anak-anak orang kita masih bermasalah. Jadi apa masalah orang kita sebenarnya. Mungkin juga orang kita lebih banyak menggunakan otak kanan agaknya. Itu sebab kita ada masalah dengan dua subjek tersebut kerana kedua-duanya banyak melibatkan otak kiri...mungkin.

Atas niat ingin lihat anak orang kita lebih meminati dan mengusasi subjek kritikal seperti MATEMATIK, maka saya dan rakan-rakan mengambil inisiatif utk menganjurkan Bengkel Aku Tak Takut Matematik! seperti iklan di atas.

Adakah anak anda:

a) Lemah dalam matematik?

b) Tidak menyukai matematik?

c) Hilang minat dalam matematik?

d) Bijak matematik dan mahukan penambahbaikan?

Maka berilah dia peluang untuk hadir BENGKEL AKU TAK TAKUT MATEMATIK! utk melihat potensi sebenarnya dalam matematik.

Objektif bengkel ini antara lain ialah;

1) Menjadikan para pelajar tidak takut dengan subjek matematik.

2) Mengajar tip-tip bagi pelajar yang ketinggalan kembali ke landasan yang betul

3) Menambahkan minat pelajar terhadap matematik

4) Menjadikan pelajar tahu cara belajar yang betul

5) Mengajar pelajar agar menjadi pelajar yang hebat dalam matematik

6) Mengeluarkan bakat pelajar dalam matematik

Bengkel ini terbuka kepada anak-anak kita yang berminat utk mengetahui apa rahsia mudah belajar, meminati dan menguasai subjek MATEMATIK. Bengkel akan diadakan spt berikut:

Tarikh:
8 Ogos 2009 (Sabtu) utk Pelajar Sekolah Menengah
9 Ogos 2009 (Ahad) utk Pelajar Sekolah Rendah

Masa:
9.00 pagi - 3.30 petang

Tempat:
Pusat Motivasi AsasInsan
No. 14-2, Tingkat 2, Jalan Seri Putra 1/4, Bandar Seri Putra, Bangi, Selangor.

Yuran Penyertaan:
RM60 seorang
(termasuk makanan, fail, alatulis, nota dan sijil penyertaan)

Kepada tuan-tuan dan puan-puan yang berminat utk mendaftarkan anak-anak menyertai bengkel ini bolehlah berhubung terus dengan En. Hamidon 012-336 7293, En. Azmir 013-340 7323 atau Pejabat AsasInsan 03-8922 2934.

Tarikh tutup penyertaan ialah pada 5 Ogos 2009. Bayaran yuran boleh dibuat secara cash deposit ke dalam akaun ASASINSAN RESOURCES & TRAINING - 5647 99100 357 (Maybank) atau hadir sendiri ke pejabat AsasInsan untuk membuat bayaran. Harap maklum pihak kami tidak menerima bayaran pada hari program.

Semoga program ini akan dapat meningkatkan minat anak-anak kita untuk menguasai ilmu matematik untuk manfaat masa depan mereka dan ummah. Insya Allah.

Jumpa di sana....

No comments:

Post a Comment