Pages

Thursday, October 21, 2010

Apa budaya korporat anda?


BUDAYA korporat bermaksud nilai yang dibudayakan dalam konteks suatu perusahaan. Nilai yang disepakati dan dihayati bersama itulah menjadi teras budaya korporat, lalu melahirkan sikap dan perilaku unik serta tersendiri, berbeza daripada korporat lain terutama yang menjadi saingan.

Itulah antara tafsiran budaya korporat yang saya dapat sewaktu membuat sedikit research sebelum mengendalikan Kursus Motivasi Budaya Korporat untuk kakitangan Hospital Mersing baru-baru ini. Secara harfiah memang sedikit sukar untuk difahami.


Untuk memudahkan pemahaman tentang budaya korporat, saya beri satu formula mudah untuk fahaminya iaitu 'budaya korporat adalah budaya diri anda sendiri'.


Ia kurang berhasil jika budaya korporat tempat kerja anda menekankan budaya SENTIASA SENYUM tetapi anda secara peribadi sukar untuk senyum. Senyum perlu menjadi budaya anda barulah ia boleh menjadi budaya korporat yang berhasil.


Cuba lihat jurutol setiap kali anda mengambil tiket tol atau buat bayaran tol, berapa ramai yang melontarkan senyuman ke arah anda? Sedangkan saya percaya majikan mereka sememangnya menekankan SENYUM sebagai budaya kerja atau budaya korporat mereka.


Bicara soal budaya korporat di hospital, saya yakin SENYUM amat relevan. SENYUM itu berjangkit sama macam penyakit. Bezanya, SENYUM akan mengurangkan rasa sakit. Dan tanpa SENYUM ia akan menyebakan sakit yang kita tanggung semakin perit.


Sama-samalah kita renungkan. Apa budaya korporat kita?


No comments:

Post a Comment