Pages

Wednesday, December 30, 2009

Kalendar ‘kuda’ Baru

Setiap hujung tahun, kita biasa dihadiahkan dengan kalendar. Bank, kedai jual baju, bengkel servis kereta dan restoran semua bagi kita kalendar sebagai tanda terima kasih dan ‘menghangatkan’ suasana tahun baru.

Kalendar ‘kuda’ adalah kalendar popular yang sering saya dapat. Ada yang besar ada juga yang kecil lote. Saya panggil ‘kuda’ sebab ada banyak ‘kuda’ di dalamnya. Tapi dalam banyak-banyak kalendar, kalendar kuda ini saya suka sebab dia agak useful dan user-friendly. Semua tarikh penting ada, cuti umum, cuti negeri, cuti sekolah dan yang pasti tarikh lumba kuda.

Baru-baru ini saya ke sebuah kedai buku di Ampangan Seremban. Tiba di satu sudut, perhatian saya teruja ke arah kalendar-kalendar kuda yang dijual. Wah! Sudah tukar rupanya. Tiada lagi kuda. Ia adalah kalendar yang ‘meniru’ gaya kalendar kuda dari segi rupa paras dan isi. Tetapi ia berunsur islamik dan lebih menarik sebab ada tazkirah, ayat-ayat cinta dan gambar-gambar islamik yang ‘menasihat’ sifatnya.

Di bawah ini salah satu contoh. Jika anda berminat nak memiliki satu untuk diri sendiri sebagai teman analisis pencapaian dan koreksi diri untuk tempoh 365 hari berikut ini atau dihadiahkan kepada isteri, anak, sahabat atau staf, dua perkara perlu dibuat;


Pertama, emelkan maklumat diri lengkap (nama, alamat surat-menyurat dan jumlah yang mahu dibeli). Kedua, macam biasalah, ‘bank-in’ kan ongkosnya ke dalam akaun Maybank 5647 99100 357 (AsasInsan Resources & Training). Cuma RM5 sahaja satu. Ini dah termasuk kos urusan pos-mengepos. Kalau tiada badai melanda, insya Allah seminggu ia masuk peti surat rumah anda. Cepat-cepat order sebab stok yang ada pun dah berkurangan.

Selamat Tahun Baru 2010.

2 comments: