Pages

Tuesday, November 17, 2009

Bangga diri?




Bersemangat. Itulah gambaran yang boleh saya berikan kepada peserta-peserta program KLIMAK@Carrefour yang saya kendalikan minggu lepas di The Summit Hotel, USJ. Terima kasih buat En. Fauzi dan En. Ahmad di atas kepercayaan yang diberikan. Tak lupa buat Pn. Azwina yang setia menyokong.
Sepanjang program dijalankan bukan setakat Zul tetapi Alan, Siva, Ameer, Yau, Zul Kuantan, Aida, Ameli, Louis, Nor, Syarul, Kali, Ateh dan Choo menunjukkan satu semangat yang jarang dapat saya lihat dalam program-program lain yang saya kendalikan sebelum ini. Jeritan “AKU HEBAT!!!” kalian kedengaran sangat tulen. Tahniah buat kalian semua. Dalam ramai-ramai saya pilih Kali untuk mewakili kalian menerima hadiah daripada saya.
Di manapun berada kita boleh jadi hebat jika kita mahu. Di mana ada kemahuan di situ ada jalan dan hendak seribu daya tak hendak seribu dalih.
Sering memberi alasan akan melambatkan proses kejayaan. Lebih dasyat lagi, anda mungkin akan terus gagal menemui kejayaan. Kenapa?
Walaupun kita berfikir sewaktu mencari alasan, tetapi aktiviti berfikir ini hanya mengembangkan bahagian negatif dalam minda anda. Itulah punca individu yang suka mengeluh lazimnya sukar maju.
Oleh itu, latih diri setiap hari untuk mengembangkan bahagian positif dalam minda kita. Ucapan terima kasih, senyuman dan ungkapan kata-kata semangat kepada diri sendiri akan merangsang minda untuk menjadi positif dan hebat tidak kiralah apa jua jenis kerja yang kita lakukan.
Peluang menjadi sebahagian daripada Carrefour patut dimanfaatkan sebaik mungkin. Sememangnya tidak ada kerja yang mudah. Jika anda mahukan sesuatu yang mudah anda tidak berhak hidup di dunia ini kerana melahirkan anda sahaja bukan suatu yang mudah.
Cabar diri kita untuk sentiasa melakukan perkara yang sukar. Perkara yang sukar jika sering dilakukan juga akan menjadi enteng. Akhirnya anda perlu mencari kerja sukar yang lain pula. Begitulah seterusnya sehingga anda benar-benar puas dengan apa yang telah anda lakukan. Pada saat itu kejayaan telah menjadi milik anda.
Berbanggalah dengan diri anda hari ini.

No comments:

Post a Comment