Pages

Friday, May 7, 2010

'Otak Kanan' di SMK St. George Penang




Cadangan awal nak tumpang lelap di Masjid Negeri Pulau Pinang sebab keesokan harinya saya akan sampaikan ceramah di sekolah yang terletak tak jauh dari masjid tersebut. Akhirnya saya dan pembantu saya, Bro. Hafiz tidur juga di masjid tersebut tapi di luar pagar sahaja sebab, pagarnya kunci, maklumlah sampai pun dah pukul 3 pagi. Itulah yang saya suka dengan kerja saya ni. Macam-macam pengalaman ‘tidur’ di hotel, masjid, khemah, hutan, kelas, bilik sakit, padang.


Hari itu saya dijemput oleh Pengetua Puan Sharifah Afifah dan Kaunselor Puan Nazatul Syeha SMK (P) St. George P. Pinang (SGSS) untuk kongsikan sedikit ilmu dan info tentang kemahiran belajar dalam modul program iMAge (Ikut-Macam-Genius) dengan adik-adik tingkatan 4. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar.


Bila saya jerit SBT (Sekolah Berprestasi Tinggi), tiba-tiba semangat adik-adik SGSS melonjak. Tangan tinggi diangkat, suara lantang dilaung. Semangat! Mestilah! Kita mesti berbeza dari yang lain. Buktikan yang anda berbeza. Jika tidak apa perlunya kita dilabelkan SBT dan apa kurangnya mereka yang bukan SBT.


Saya difahamkan, adik-adik SGSS mempunyai prestasi baik dalam subjek spt English, mathematic and science base, tapi sedikit ‘mencabar’ dalam subjek berbentuk fakta seperti sejarah! Betul tak?


Saya ulang nasihat saya di sini, subjek seperti sejarah banyak menggunakan otak kiri dan cuba ingat kembali ciri-ciri otak kiri! Buka balik manual ye. Jadi, mahu tak mahu untuk jadikan anda minat atau boleh kuasai subjek ini anda perlu aktifkan otak kanan semasa ulangkaji sejarah. ‘Teknik Revlearn™’ yang saya tunjukkan itu hari patut diulang latih dari sekarang. Lagi selalu buat lagi power kesannya. Biasalah tu… Next post saya akan kongsikan tentang Teknik Hubung-Kait.

Apa beza orang yang baru sebulan pandai memandu dengan orang yang telah memandu lebih 1 tahun? Jawapannya mudah! Kemahiran! Itu sebab sebagai pelajar adik-adik juga perlu ada kemahiran. Kemahiran dalam belajar. Belajar adalah satu perkara yang serius dan penting dalam kehidupan. Ia tidak boleh dibuat secara semberono atau ikut suka hati sahaja.


Tahniah, anda hebat kerana berjaya menghabiskan juga program itu hari walaupun dalam keadaan yang agak panas, berpeluh-peluh, berkipas-kipas dan macam-macam lagi. Apapun, saya dan Bro. Hafiz enjoy program di SGSS!!! Terima kasih banyak2 dan lain kali kami mai lagi. InsyaAllah.

1 comment:

  1. thx sbb mngajar sy kaedah revlearning tuu.. dlm msa 1 mggu, sy dpt mnguasai bab sejarah sepenuhnya & brjaya mndapat 60/60 untuk bahagian essay.. thank u s0 much!
    ~bdk SGGS~...

    ReplyDelete